Translate

2020. május 25., hétfő

21. hét: Stephen King - Varázsló és üveg - A Setét Torony IV

Ismét eltelt egy hónap A Setét Torony sorozat két kötete között. A Puszta földek lassabban haladt, mint ahogy az ízlésem megkívánta, ezért döntöttem egy kicsit hosszabb pihenő mellett, de visszavágytam ebbe a világba. Hajtott a kíváncsiság, hogy van tovább. Ezt nem igazán tudtam meg, azt viszont igen, hogy mi volt korábban.

Kiadó: Európa
Kiadás éve: 2004
Oldalszám: 904
Fordító: Bihari György
Az olvasás ideje: 2020. május 11. – 2020. május 25.

A fülszöveg:
„Roland és hűséges barátai sikeresen megküzdöttek Blaine-nel, a Monóval. Egy valaha civilizált, ám mostanra elpusztult városban szálltak le a bomlott számítógépagyú egysínű vasútról. Roland elérkezettnek látja az időt, hogy pihenőjük közben elmesélje társainak múltját. Megtudjuk, miért kellett idő előtt elhagynia atyái földjét, Gileádot, s milyen küldetéssel érkezett Alain és Cuthbert barátjával a Külső Ívbe. Itt ismerte meg a gyönyörű és bátor Susan Delgadót, s egy csodaszép, szenvedélyes, ám tragikus szerelem története tárul elénk. A pihenő végeztével hőseink ismét útnak indulnak; céljuk a távolban magasodó, égbe nyúló tornyú, rejtelmes üvegpalota. Talán meglelték a Setét Tornyot? Stephen King regényfolyamának negyedik kötete – a korábbiakhoz hasonlóan – izgalmakban, kalandokban, érzelmekben bővelkedő, lebilincselő olvasmány.“

A történet ott folytatódik, ahol az előző kötet végződik: a Blaine-nel, a Monóval való utazással és a találós kérdésekkel. Az utolsó néhány oldal szó szerint megismétlődik, ami segít visszahelyezkedni térben, időben és hangulatban. A bemutatott találós kérdések kis részét ismertem csak, így a többi megválaszolása nekem is kihívást jelentett, bár túl mélyen egyiken sem gondolkodtam el, a történet, és az, hogy ki és hogyan nyeri meg a versenyt, jobban érdekelt.

Ezután következik a főattrakció: egy történet Roland ifjúkorából, nem sokkal harcossá válásának idejéből. Egy történet a történetben, amely segít megérteni főhősünk lelkivilágát és indítékait. Az egész kötet erre a történetre épül fel. Minden apró részletet feltár a múltból, úgy bemutatva azt, mintha egy filmet néznénk Roland emlékeiből. Nem mesél, egyszerűen visszaugrik az időben.

A történet több szálon fut: bemutatja Roland és barátai küldetését, magát Susant és az ő szerződését, és látjuk az ellenfelek, a Nagy Koporsóvadászok és a cöosi Rhea szerepét is a saját szemszögükből. Szeretem, amikor mindenkinek a fejébe beleláthatok; így kevésbé tűnik egyoldalúnak az elmesélés. Minden oldalon lehet valamiért izgulni: a helyiek és a fiúk a kezdetektől macska-egér játékot (vagy inkább Kastélyjátékot) játszanak egymással; próbálnak túljárni egymás eszén, és mindig egy lépéssel a másik előtt járni. Ez a játék egyaránt vezet várt és nem várt fordulatokhoz is. Emellett Roland és Susan szerelmének kibontakozását is részletekbe menően láthatjuk; szinte mesébe illő, mégis Stephen Kinghez méltó. Nem túlzottan nyálas-romantikus, sokkal jobban hasonlít arra, amilyen a kamaszok szerelme lehet.

A kettős élet viszont soha nem tartható fenn sokáig, még Rolandnak sem. Egy regényben pedig különösen fontos, hogy eljöjjön az a pont, amikor a főhős hibázik, és ezzel elszabadul a pokol. Ebben a regényben erre viszonylag sokat kell várni; látszólag minden tökéletes, minden adott hőseink győzelméhez, de nem gondolhatjuk komolyan, hogy Stephen Kingtől happy endet kapunk, főleg, hogy egy tökéletesen sikerült akció nem magyarázná Roland eddig megismert jellemét. Mégis, amikor ehhez a bizonyos csavarhoz értem, kezdett egy kicsit „rétestészta-érzésem” lenni. Mintha soha nem akarnánk elérni a végponthoz; még egy váratlan esemény, még egy kis bonyodalom, még mindig nem fejeztük be, amit elkezdtünk, még ez kell, még az kell – a másik oldalon emiatt kicsit sűrűnek is éreztem a végét. Mint amikor reggel, munkába indulás előtt még ez, még az eszembe jut, ami azt eredményezi, hogy a tervezettnél fél órával később érek be. Egyszer aztán csak elérkeztünk a „mese” végére; Roland remegve nézi az üveggömbben, mi történik Susannal; én pedig remegve olvastam.

Az utolsó szűk száz oldalon ismét visszatérünk a jelenbe, azért, hogy még egy utolsó pillantást vethessünk a múltra, majd hőseink folytatják útjukat a Torony felé. Tetszik, ahogy a jelenben játszódó jelenetek keretbe foglalják Roland meséjét – jobban nem is lehetett volna megoldani.

Tudtam arról, hogy A Setét Torony-sorozat kapcsolja össze a Stephen King-univerzumot, de ebben a kötetben találtam erre először nyilvánvaló utalást. Bizonyos jelenetekben a Végítélet köszön vissza, zseniálisan belefűzve ebbe a történetbe. Sőt, Abagail anya nevével és magával Randall Flaggel is találkozunk – utóbbit már vártam; eddig is volt egy sejtésem, hogy ebben a világban ki is lehet, nagyjából jól is tippeltem.

Annak ellenére, hogy a nyelvezet a szokásos, és a történet eseménydús, érdekes és izgalmas, lassabban haladtam az olvasással, mint szerettem volna. Ebben szerepet játszhatnak a hártyavékony papírlapok, amelyek miatt feleannyinak tűnik a hátralevő oldalak száma, mint amennyi ténylegesen maradt még.

Tévedtem azzal, hogy a Puszta földeket átvezető kötetnek gondoltam a második és a negyedik között. A Varázsló és üveg elolvasása után azt mondom, hogy ez a kettő az átvezetés a második és az ötödik között. Kíváncsian várom, most igazam lesz-e.

Hosszú könyvhöz képest meglepően kevés idézetet írtam fel; az események sűrűjében nincs idő a mélyenszántó gondolatokra, de néhány tetszetős mondatot azért találtam:

„Nem volt választása. És ha nincs választás, a tétovázás mindig hiba.”

„Tudja, hogy az ingvállal ellentétben egy úrinő jó híréből nem veszi ki a foltot a citromlé.”

„Ez a fajta csönd rendszerint azt jelentette, hogy valaki meg fog halni.”

„A Sugár Útja. Valahol előttük, ahol ez a Sugár keresztezi a többit, ott áll a Setét Torony.”

Az az érzésem, hogy nagyon fogom sajnálni, ha odaérünk a Toronyhoz, és ez a történet véget ér. Korábban A Tűz és Jég dalát gondoltam felnőttkorom Harry Potterének. Ennél a kötetnél viszont rájöttem, hogy A Setét Torony az.

4,5/5


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése