Hat évig laktam nagyon
közel a Müpához, de ez idő alatt egyszer sem jártam ott, arra pedig nem is
gondoltam, hogy egyszer a színpadán állhatok majd. Ez a csoda tegnap este
történt meg velem.
A Budapesti Akadémiai
Kórustársaságról egy kedves kollégámtól hallottam, aki ennek az énekkarnak a
tagja. Én ekkorra már szűk két éve abbahagytam az éneklést, de nagyon
hiányzott, ezért megkérdeztem, van-e felvétel. Volt. Sajnos épp az évad végét
csíptem el, így csak egy darabban vehettem részt (Madarász Iván 70. születésnapi
hangversenyén a Sába királynőjét énekeltük), majd a nyári szünet következett.
Az új évad ősszel indult egy táborral, ahol nagyon sok kedves embert
ismerhettem meg, és ahol megtudtuk, milyen koncertek várhatók a jövőben – majdnem
mindre jelentkeztem: Vajda – Te Deum volt a kivétel, melyet a szerző 70. születésnapján
énekelt el a kórus (nem, nem írtam el, ő is idén töltötte a 70-et). Ezt két
filmzene koncert követte, amelyeken már én is részt vettem: egy
Szigetszentmiklóson, egy pedig a Papp László Sportarénában.
A legutóbbi koncertünk
a Müpában kapott helyet november 3-án. Verdi Requiem-jét adtuk elő együttesen négy
szólistával (Miksch Adrienn, Gál Erika, László Boldizsár és Cser Krisztián
operaénekesekkel) és a Budafoki Dohnányi Ernő Szimfonikus Zenekarral, Hollerung
Gábor vezényletével.
Gimnazista koromból ismerős volt a Lacrymosa tétel – Saltzer Géza tanár úr
kórusával gyakoroltuk, a többit, bevallom, most hallottam először, ami egyben
azt is jelenti, hogy nem is énekeltem még. Azt viszont már az első próbákon
megállapítottam, hogy gyönyörű, de nehéz darabra vállalkoztam. Érdekes, hogy
bár a Vajda-műben (amelyet annak ellenére megtanultam, hogy a fellépésre nem
tudtam menni) levőknél magasabb hangokat kell énekelni, mégis kényelmesebb
volt.
A koncertet sok próba
és sok otthoni gyakorlás előzte meg, ezért úgy éreztem, ha nem is mindenhol
kristálytisztán, de elég jól tudom a darabot, és nem lesz gond élesben. Plusz,
a kórusban éneklésnek megvan az a nagy előnye, hogy ha egy bizonytalan hangnál
inkább csendben maradok, nem is tűnik fel, és a kisebb pontatlanságok is el
tudnak bújni. Talán ennek számlájára írható, hogy nem izgultam nagyon a
színpadra lépés előtt, inkább kíváncsiság volt bennem. Eredetileg egy szünettel
terveztük előadni a darabot, de mégsem szakítottuk meg.
Katartikus élmény
volt. Az egyik kórustársam a koncert előtt néhány héttel azt írta: amikor a
világ megsemmisül, szerinte a Dies Irae és Tuba Mirum tétel lesz hozzá az
aláfestés (nem a mi előadásunkban, de meghallgathatjátok a tétel címére
kattintva). A koncerten értettem meg, mit akart ezzel mondani. Egy biztos:
ezután soha többet nem tudom a tegnapihoz hasonló, nyugodt lelkiállapotban
elénekelni.
Nagyon hálás
közönségünk volt: az előadás alatt síri csend, a Lacrymosa tétel alatt egy kis
szipogás, orrfújás, majd a végén a 15 percig tartó vastaps. Szerintem
mindannyian nagyon meghatódtunk. Este hatalmas boldogságot éreztem, reggelre
zaklatott fel jobban. Ma egész nap kavarognak a fejemben a tételek, azokból
foszlányok. Egy darabig biztosan nem hagy még nyugodni, de nem bánom. Ennyivel
is közelebb kerültem a komolyzenéhez.
Az élményt ezúton is
mindenkinek köszönöm!

Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése