Translate

2019. június 9., vasárnap

Pár szó a natúr sminkről

Rég jelentkeztem már sminkes témával. A ma reggeli ébredéshez tartozó, félig nyitott szemű, zombi módjára történő facebook-görgetés közben akadtam egy sminkes videóra, amelynek fókuszában egy klasszikus smink elkészítése állt. Alapozó, szemöldök kihúzása, egy kis szemhéjpúder, egy kis műszempilla, egy kis kontúr, egy kis highlighter, vörös rúzs. Szép lett; látszott, hogy sokat dolgozott vele a lány.

Néhány hónappal ezelőtt munkába menet csíptem el egy megjegyzést az utca emberétől, ami - tekintve, hogy a környéken éppen nem volt másik nő - nekem/rólam szólt: "....Van rajta egy kiló vakolat...." Nem volt. Sokan tudják rólam, hogy smink nélkül nem igen lépek ki az utcára. Ezt leginkább saját magam miatt teszem; nem az utca embere, nem a kollégáim, nem is a párom, hanem magam miatt töltöm el azt a bizonyos húsz percet a tükör előtt reggelente. Ez alatt a húsz perc alatt kerül egy kis szín a szemöldökömre, készítek az aznapi ruha színével harmonizáló szemsminket, amit megkoronázok egy tusvonallal (mostanában a szemöldököm felé tartó kis mélyedésbe tett pontsorral is) vagy szemceruzával és szempillaspirállal, ehhez pedig választok egy megfelelő színű rúzst. Jól látjátok, nincs alapozó, nincs kontúr, nincs highlighter. Tehát nincs vakolat, pláne nem egy kiló. Alapozót nagyon ritkán használok, csak akkor, ha az esemény úgy kívánja, de például legutóbb a barátnőm esküvőjén úgy döntöttem, hogy nem kell. Kontúrozni egyáltalán nem szoktam és highlighterem sincs. A korrektor akkor kerül elő, ha egy pattanás eltávolítása után egy nagyobb seb keletkezik az arcomon, ami zavarja az összhatást, egyébként ez is jobbára csak azért van, hogy még nehezebben találjak meg valamit a neszesszeremben.
Gothként a nappali és az éjszakai sminket nemigen különböztetem meg magamon; általában egy koncertre ugyanolyan arccal megyek, mint amilyennel dolgozni. Aznap, amikor ezt a megjegyzést kaptam, emlékképeim szerint füstös szemsminket és vörös rúzst viseltem. Ezt nézte embertársunk egy kiló vakolatnak. Megjegyzésként: A női magazinok az említett  párosítást éjszakára ajánlják (erről a témáról már korábban kifejtettem a véleményemet, itt), engem viszont ez soha nem érdekelt, és az eddig kapott visszajelzések alapján jobb is. Nem igazán vettem fel a hallott megjegyzést sem; természetesen egy kicsit bosszantott, hogy miért nem látja, hogy amiről beszél, az nincs ott, aztán elhessegettem a gondolatot azzal, hogy ezek szerint az arcápolási rutinom sikeres és elég megfelelő ahhoz, hogy ne higgyék el, hogy a (majdnem) természetes valójában látják. Akkor éppen képzelt vagy valós bőrhibáim sem voltak.

E kettőt - a ma reggeli videót és az előbb leírt esetet - összekapcsolva jutott eszembe (micsoda asszociáció!), hogy hónapokkal ezelőtt fogalmazódott meg bennem egy bejegyzés gondolata a natúr sminkről. Ha jól emlékszem, éppen egy erről szóló facebook-poszt miatt akartam megírni, de akkor valamiért nem írtam meg, azóta pedig el is feledkeztem róla. Most viszont, ha már újra ingerenciám támad rá, engedek a késztetésnek.

Stephen King azt vallja, hogy a pokolba vezető út határozószókkal van kiövezve. Szerintem pedig natúr sminkpalettákkal.

 A natúr sminket a legegyszerűbben a következőképpen lehet definiálni: úgy vagy kifestve, mintha nem lennél kifestve. Nem tűnik ez anomáliának? Szerintem nagyon is.
Pártolói szerint a natúr smink arra jó, ha az ember lánya csak frissebb megjelenést szeretne kölcsönözni az arcának, egy kissé egyenletesebbé tenni az arcszínét, eltüntetni a fáradtság nyomait, és semmi egyebet. Nem akar drámai külsőt varázsolni, és különben sincs rá ideje, esetleg nem is tudja, hogyan kell. Azt mondanánk, hogy ezzel semmi gond nincs. Szerintem viszont ezzel sokkal nagyobbat hazudunk a külvilágnak, mint ha a fentebb említett klasszikus sminket készítjük el. Kérdezzük meg csak magunktól: ha már rászánjuk magunkat, hogy az arcunkhoz nyúljunk, nem esik jobban a lelkünknek, ha látszik is, hogy csináltunk valamit? Nem jobb, ha a natúr smink helyett minimál sminket készítünk? Nem kell nagy dolgokra gondolni: egy kis szemceruza a felső szempillatőbe - az alsóba nem is kell, a szempillaspirál pedig a natúrhoz is szükséges - és egy nem túl erős rúzs (de ha az ember lánya nem szereti, el is lehet hagyni), és máris nem hazudsz a környezetednek.
Egyes férfiak irtóznak a kisminkelt nőktől. Ha ezt valaki meghallja, rögtön a bejegyzés elején említett verzióra gondol; amin látszik, hogy "meg van csinálva". Tegyük a szívünkre a kezünket: ugyanez a férfi nem irtózna a gondolattól, hogy amit ő természetesnek lát, az mégsem az, hanem ugyanúgy akár egy órás munka eredménye, mint az előzőleg említett, látványosan művi arc? Dehogynem... Továbbmegyek: ha egyszer találkozik is egy ilyennel, onnantól kezdődően soha többet nem fogja elhinni, hogy amit természetesnek lát, az az is. Ebből adódhatnak olyan esetek, mint amilyen velem is történt. Ezért javasolnám mindenkinek, aki natúr sminkben gondolkozik, hogy ne tegye. Ha azt akarja, hogy úgy nézzen ki, mint aki nem festett semmit, akkor ne is fessen semmit! Ha pedig zavarja, hogy festetlenül megy ki az utcára, fogja meg azt a fekete szemceruzát - ott van a natúr paletta mellett - és húzzon egy csíkot a jobb szemére, aztán egy másikat a bal szemére!

Itt a natúr smink pártolói felhördülhetnek, hogy mit kezdjen magával az, akinek aknés bőre, vagy egyéb bőrhibái vannak. Erre is tudok válaszolni: az aknés bőrrel a lehető legrosszabbat teszi az illető, ha "bevakolja". Ez látszatmegoldás, és ugyanolyan hazugság, mintha bőrhiba nélkül készítené el a natúr sminkjét. Az aknés bőr sok esetben orvosi kezelést igényel, ezt nem fogja kiváltani az öt kiló alapozó. Egyéb esetben pedig a kulcs a megfelelő bőrápolás: tisztítás és hidratálás, (Kívül-belül! Hiába a csodatevőnek ígért hidratálókrém, ha egész nap csak egy pohár vizet ittál meg. ) ezen kívül pedig a megfelelő táplálkozás. Zöldség és gyümölcs minden napra. Ha ez napi egy alma és savanyúság az ebédhez, akkor annyi, de magamon tapasztalom, hogy hatásos. Ha pedig valamiről tudod, hogy az elfogyasztása után pattanások jelennek meg az arcodon, igyekezz kerülni ezt az ételt!

S ha látod a változást, igyekezz kerülni a natúr sminket is! :)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése