A Black Friday (magyarul Fekete Péntek) november utolsó péntekje. Ekkor
világszerte óriási leárazások vannak a boltokban. A fekete elnevezést az az
ilyenkor történő halálesetekről kapta; az emberek az akciós termékek megszerzése
érdekében tolakodnak, verekednek, szó szerint eltapossák egymást. Borzasztó
belegondolni, hogy az emberek ennyire nem törődnek semmivel, ha vásárlásról,
főleg akcióról van szó.
A kereskedelemnek óriási haszna van ebből; a nagy árleszállítással sokkal
több vásárlót képesek az üzletekbe vonzani, mint az egyéb akciókkal, pl
szezonvégi kiárusításokkal. Ha kicsit utánaszámolunk, sokkal nagyobb is lehet a
haszon egy ilyen akció esetén, mint ha az árakat kisebb százalékkal szállítják
lejjebb. A nagy számok vonzóak. -50, -60, -80%! Az ember csak ezt látja, és bár
több tízezer forintot költ el, így is remekül érzi magát, mert 1) vásárolt, 2)
pénzt takarított meg.
Ezzel nincs is semmi gond addig, amíg az ember tudatos, és egészséges
keretek között tudja tartani az akciós termékek vásárlását. A Black Friday sok
szempontból már a ló túlsó oldala. Természetes az, hogy az üzletek reklámokkal
igyekeznek minél több vásárlót magukhoz csalogatni: Gyere, vásárolj, fogyassz,
költsd el a pénzed nálunk, most olcsóbb, csak itt, csak most! A csak most
természetesen nem igaz. Sok helyen nem csak a péntek a fekete, hanem az egész
hét, és olyat is láttam, ahol hét hetet szenteltek az akciónak, és sokszor az
akció sem igazi akció; a termék árát először felemelik, majd leszállítják. Egy
héttel később pedig a Black Friday akciós áránál is olcsóbban kínálják azt. A
probléma ezzel az, hogy ezzel csak erősítik az egyébként is fennálló
túlfogyasztás jelenségét.
Túlfogyasztásról akkor beszélünk, amikor az emberek többet vásárolnak, mint
amire valójában szükségük van. Ez bármilyen termékre vonatkozhat, de nagyrészt
ruházati és/vagy elektronikai termékek esetén jellemző. Van az ember lányának
30 pár cipője, de most Black Friday van, vesz egy 31.-et is. Tökéletesen
működik még a tavaly vásárolt tévé, de lecseréli, mert Black Friday van, és
különben is ez nagyobb. Szükségük van ezekre? Nem valószínű. De most akciós, a
vásárlás, főleg az akciós vásárlás pedig boldoggá tesz. Egy időre. Pontosan
annyira, hogy újra vágyjunk erre az élményre. Ez egy öngerjesztő folyamat,
aminek sokan nem tudnak megálljt parancsolni.
Néhány éve a Black Friday ellenkampányaként indult el a Ne vásárolj
semmit!-nap nevezetű mozgalom, amelyet az előzővel azonos napon tartanak. Ezzel
igyekeznek az embereket tudatosságra nevelni, és fékezni a túlfogyasztást,
hangsúlyozva a környezetvédelmi szempontokat is. Félreértés ne essék, nem az a
céljuk, hogy mindenfajta vásárlásról lebeszéljék az embereket. Nem arról szól
ez, hogy ha valakinek nincs télikabátja, az ne is vegyen, vagy ha tönkrement a
telefonja, ne pótolja. A szükségtelen vásárlást, a pénzkidobást és a környezetszennyezést
szeretnék mérsékelni, és a tudatos vásárlást erősíteni. A tudatos vásárlás azt
jelenti, hogy az ember minden boltba menetelkor gondosan mérlegeli, mire van
szüksége; nagyjából azt jelenti, hogy csak muszájból vásárol.
A magam részéről valahova a kettő közé helyezném az álláspontomat, a Ne
vásárolj semmit-hez közelítve. Úgy gondolom, ha valakinek szüksége van egy
ruhadarabra vagy elekronikai cikkre, és meg tudja várni, hogy akciós legyen,
hajrá, menjen, és vegye meg Black Friday-kor! Ha régen kinézett egy felsőt vagy
egy csizmát, amit az eredeti áron nem engedhetne meg magának, de egyébként a
kedvenc darabja lenne, vegye meg Black Friday-kor! Ha a hőn áhított telefon,
amit évekig fog használni, most akciós, vegye meg most! Ha a gyűjteményéből
csak egy darab hiányzik, amiért most olcsóbban juthat hozzá, vegye meg most! Ahéten vásárolt könyvekkel én is így tettem. Az akciók alapvetően jó dolgok, a spórolás pedig
még jobb. Én is igyekszem a lehetőségek szerint megvárni, amíg a hőn áhított
ruhát, könyvet, elektronikai cikket, háztartási gépet leszállított áron vehetem
meg. Álszentség lenne azt állítani, hogy az akciók kihasználása káros.
Az viszont nem spórolás, ha az ember négy Deák Ferenc helyett „csak” kettőt
hagy ott a boltban olyan dolgokért, amelyeket egyszer, vagy egyszer sem fog
viselni vagy használni. Ez pazarlás. Mind a pénz, mind az idő, mind a termék, mind
az azt előállító munka pazarlása. Épp ezért arra buzdítok mindenkit, hogy csak
akkor, és csak olyan terméket vegyen meg a Black Friday keretein belül,
amennyiben szüksége van rá.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése