Hans Christian Andersen és Csukás István születésnapján, a gyermekkönyvek
világnapján megragadnám az alkalmat, hogy a mesék és az olvasás fontosságáról,
az olvasóvá válásról írjak néhány sort.
Azt mondják, az a gyerek, akinek a szülei mesét olvastak, nagyobb eséllyel
válik olvasó felnőtté, mint az, aki nem esti mesével aludt el. Én magam
erősítem ezt a megfigyelést; előbb olvasó gyerek, majd olvasó tinédzser, végül
olvasó felnőtt lettem. A gyerekkori mesehallgatás másik pozitív hozadékának
mondják a szókincs gyarapodását és a képzelőerő fejlődését is.
Anyukák, apukák, bölcsis nénik, óvónénik, –bácsik nálam jobban tudják, hogy
melyik korosztálynak milyen típusú mese való; én annyit tudok, hogy röviddel és
egyszerűvel kezdünk, majd ahogy érünk, úgy tudnak lekötni minket az egyre hosszabb
és komplexebb történetek. Nyilvánvalóan egyénenként is változik, hogy pontosan
mikor lehet szintet lépni a mesével. Nem feltétlenül baj az, ha az elvártnál
picit később tudja valaki végighallhatni a Hófehérkét. Laikusként úgy gondolom,
a lépcsőket nem érdemes kihagyni, és feladni sem kell, ha bizonyos típusú mesék
nem jönnek be. Amennyire emlékszem, nekem világéletemben a hercegnős mesék
tetszettek, talán még az állatosak is. Ezekből is a klasszikusakat ismertem,
nem a Disney-féle csillivilli változatot.
Nem vagyok biztos benne, de valószínűleg a gyerekként hallgatott mesék
befolyással vannak arra, hogy majd a saját gyerekeinknél milyeneket részesítünk
előnyben. Én többek között Grimm-meséket hallgattam, majd később olvastam;
nekem Hófehérke 7 éves volt, Hamupipőke mostohanővérei pedig csonkították
magukat, hogy beleférjen a lábuk a cipőbe. Emlékszem, amikor a Disney-verzióval
találkoztam, megdöbbentem és felháborodtam – már amennyire 6-7 évesen ez
lehetséges -, hogy ez micsoda hülyeség, és nem is így van. Sokan az eredeti
Grimm-meséket túl erőszakosnak tartják, ezért is jelentek meg a különféle „tompított”
verziók. Videokazettán például olyan Hamupipőke-feldolgozást láttam, ahol a
mostohanővérek hideg illetve meleg vízben áztatták a lábukat a siker
reményében. Kevésbé drasztikus, az biztos. Sokáig lehetne vitatkozni azon, hogy
melyik a jobb; én az eredetit pártolom. A gyerekek ugyanis nem úgy képzelik el
a leírtakat/hallottakat, ahogy azt mi tesszük felnőttként. Magamból indulok ki:
amikor azt hallottam, hogy a mostohatestvér a nagykéssel levágta a nagylábujját,
én elhittem, hogy az csak úgy megy, mint a hajnál, és az egészet egy csepp vér
nélkül képzeltem el. Felnőtt fejjel olvasva nem ezt látom. Ennélfogva nem
találom veszélyesebbnek az eredeti verziót. Persze mindenkinek szíve joga
eldönteni, hogy melyikkel ismerteti meg a (leendő) gyerekét. A hangsúlyt inkább
magára a megismertetésre helyezném, ezzel lehet ugyanis lerakni az alapokat egy
leendő olvasó elméje számára. Ezzel lehet felkelteni az érdeklődését aziránt,
hogy újabb történeteket, világokat ismerjen meg. Hogy milyeneket? Teljesen
mindegy.
Véleményem szerint ugyanis kis korban és talán még jóval később is a minőség
sokkal inkább másodlagos; nem öt évesen leszünk szépirodalom-kedvelők. Lehet,
hogy ehhez huszonötnek kell lenni. Vagy harmincötnek. Vagy negyvenötnek. Vagy
még többnek. De az is lehet, hogy soha nem fogjuk kedvelni a szépirodalmat, és
ezzel a világon semmi baj nincs. Sokkal fontosabbnak tartom azt, hogy
megtaláljuk, milyen típusú történetek érdekelnek minket. Ebben segíthetnek kis
korban a szüleink, akik megfigyelik, melyik mesét kell unásig olvasniuk, hogy
aztán egy hasonlóval, de mégis másikkal lephessenek meg minket. Később pedig, amikor
az a bizonyos Első Könyv elolvasásra kerül, magunk segíthetünk magunkon;
Tetszett? Igen. Akkor még több ilyet. Nem? Akkor próbáljunk valami mást! Sajnos
sokan az első kudarcnál (=nem tetsző könyvnél) feladják, és sokszor éveknek
kell eltelnie, amíg újra könyvet fognak a kezükbe. Szülőként, nagytestvérként,
barátként, vagy külső szemlélőként, ha ismerjük az illető érdeklődési körét,
könnyen segíthetünk: például adjuk a gamer kezébe a kedvenc számítógépes
játékából írt regényt! (Kipróbáltam, működik. J ) Ha egyszer sikerül
elkapni a fonalat, a többi megy magától.
Végezetül hadd meséljem el a saját történetemet, és azt, miért is született
meg igazából ez a bejegyzés.
A következő képen látható mese sokaknak ismerős lehet:
Nos, én ezen tanultam meg olvasni. Ezen, és sok más, a Mesetarisznya című
könyvben olvasható mesén. Az első olvasós emlékképem, amint a szobában a heverő
mellett ülök magam alá húzott lábakkal, a heverőn nyitva az említett könyv, és
csukott ajtó mellett hangosan olvasom az egyik mesét (a Gyors munkát), mikor
anyukám benyit, hogy megnézze, miben is mesterkedem. Ekkor vált világossá a
családom számára, hogy tudok olvasni. Körülbelül 5 éves voltam; az elmondások
alapján a Szerencsekerékből tanultam meg a betűket, de ez egy másik történet.
Az a bizonyos Első Könyv pedig, mint a korosztályomból sokaknak, a Harry
Potter és a bölcsek köve volt, 7-8 évesen. Valamilyen alkalomra kaptam, talán
születésnapra. Nem emlékszem már, milyen indíttatásból álltam neki, de nem is
fontos – a lényeg, hogy levettem a polcról. És milyen jól tettem! Majd húsz
évvel később több mint 200 elolvasott könyv (egészen pontosan 248), és többezer
oldal van mögöttem – legalábbis ennyire emlékszem. Alsós koromban lehetett még
néhány akár otthoni, akár könyvtári mesekönyv, amelyek nem jutottak eszembe az
összesítésnél (köszi, Moly!). És igen, kedvelem a szépirodalmat. Nem a kedvenc
műfajom ugyan, de időnként jól esik (kétszer elolvasni a Nyomorultakat)
.
Nem lehet elégszer hangsúlyozni azt, hogy az olvasás mennyire fontos,
hasznos, és a már említetteken kívül mennyi pozitív hozadéka van. Ezek
egyikével búcsúzom mára:
„Egy olvasó ezernyi életet megél,
mielőtt meghal. Az az ember, aki
nem olvas, csak egyet.” – George R. R. Martin
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése