Majdnem az összes novellás- és kisregénykötetet olvastam már Kingtől, csak ez és az Atlantisz gyermekei maradt hátra. Ez utóbbiról viszont nem igazán tudtam a molyos címkék és belelapozás alapján eldönteni, hogy valóban novelláskötet vagy regény, így inkább a Minden sötét, csillag sehol-t választottam.
Kiadó: Európa
Kiadás éve: 2013
Oldalszám: 526
Fordító: Szántó Judit
Az olvasás ideje: 2021. július 23. – 2021. augusztus 14.
A fülszöveg:
„Stephen King új kötetének központi témája a bosszú, a megtorlás. Az első és leghosszabb történet helyszíne
egy nebraskai tanyaház Hemingford Home-ban. A kisváros King rajongóinak a
„Végítélet” című regényből már ismerős lehet: az abban szereplő Abigail anya
itt lakott, és az Az című regényben felnőttkorában Ben Hanscom költözik ugyanide.
Az „1922” mesterien adagolja a feszültséget, a szörnyű események és a gyarló
központi figura sajátos, olykor komikus beszédfordulatai egyszerre rettentő és
szórakoztató kontrasztban állnak. „A dagadt sofőr” története újabb és újabb
váratlan csavarokat tartogat – itt egy zárkózott írónő vidéki felolvasóestje
adja az apropót a horrorisztikus kifejlethez. A „Hosszabbítás jutányos áron”
egyik szereplőjéről kiderül, tulajdonképpen ő maga a sátán, a záró történetet
pedig – „Egy jó házasság” –, ugyan harmadik személyben, de szintén női
nézőpontból láttatja az elbeszélő.
Mind a négy írás lebilincselő
izgalmakat tartogat, nem véletlen, hogy a már élő klasszikusnak számító King új
kötete Bram Stoker-díjat kapott.”
A borító:
A
véres kezek és a háttérben a kukorica az első kisregényre utalnak, ez viszont
csak az olvasás után derül már ki. Enélkül is megalapozza azonban a hangulatot
ezekhez a sötét történetekhez. Véleményem szerint jó választás.
Így tetszett:
A
kötetben négy, nagyjából azonos hosszúságú kisregény kapott helyet, melyek
mindegyike a hétköznapi emberek és mindennapi helyzetek sötét oldalát hivatottak
bemutatni.
Az 1922 középpontjában egy
gyilkosság áll, annak minden aspektusával. Részletesen látjuk annak
megtervezését, végrehajtását, és az azutáni életet is; ennek hatására szinte
filmszerűen pergett előttem a történet. Emellett a lélektani oldal fogott meg
igazán; azt a kérdést feszegeti, hogy egy ilyen tett után hogy tudunk
elszámolni magunkkal, mivé válunk a további életünkre. A kötet négy novellája
közül ezt tartom a legerősebbnek.
A dagadt sofőr egy kicsit másképpen
összetett. A novella első felében történtek nem is annyira a valóságtól
elrugaszkodottak; sajnos nagyon is valószínű, hogy a való életben is előfordul
ilyen. A történet második fele szintén a lélektanra épül; látjuk a főszereplő
írónő vívódását, ahogy a józan ész felett átveszi az irányítást a bosszúszomj.
A végkifejlet ugyanakkor arra is felhívja az olvasó figyelmét, hogy minden
esetben, mielőtt agy horderejű dologra szánjuk el magunkat, győződjünk meg
arról, hogy minden, a birtokunkban található információ helyes és kellően
pontos. Alapvetően tetszett ez is, de egy kicsit túlnyújtottnak éreztem.
A Hosszabbítás jutányos áron
címét elolvasva valamiért a könyvtári könyvek kölcsönzésének meghosszabbítása
jutott eszembe. A kisregényben viszont szó sincs ilyesmiről. Egy kicsit a Sorvadj el!-re emlékeztet, de azt nem
mondanám, hogy ennek a regénynek lenne az újraírt verziója. A történet
főszereplője alkut köt egy árussal, amely szerint ő megszabadul a ráktól, de
meg kell neveznie valakit, akit gyűlöl, hogy a balszerencse a továbbiakban ezt
az embert sújtsa. Érdekes abba belegondolni, hogy mire vagyunk képesek a saját
jólétünkért, hogy adott esetben kiken tudunk átgázolni csak azért, hogy nekünk
jobb legyen. Nem tudtam a végén őszintén együtt örülni Dave-vel, Tomot pedig
rettenetesen sajnáltam. Talán a négy közül ez tetszett a legkevésbé, habár az
árus nevében levő anagrammáért jár egy piros pont.
Az Egy jó házasság szuper példa
arra, hogy 27 év ide vagy oda, nem biztos, hogy maradéktalanul sikerül
megismernünk a másikat. Darcy egy sötét titokra bukkan a férje életében, amely egy
csapásra megváltoztatja az addig szinte tökéletes házasságukat és a nő
szemléletét. Ebben a történetben is látunk egy belső átalakulást, és az
őrlődést azon, hogy vajon tényleg jó ötlet volt-e a kíváncsiságra hallgatni.
Valójában ez az elolvasás után sem teljesen egyértelmű.
Darcy elmélkedései során sok jó gondolat is megfogalmazódik a házasságról,
amelyek igazságtartalmát én egyelőre csak sejteni tudom. A kisregény végi
feloldás is elnyerte a tetszésemet, bár nem egészen erre a végkifejletre
számítottam.
A történetek erejét az adja, hogy szinte bármelyik megtörténhetne a való
életben is. Valahol ez ijesztő, és egyben tragikus is.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése