Translate

2019. augusztus 22., csütörtök

Nyári élmények - avagy hogyan ne menj el nyaralni

Ha augusztus, akkor leállás, ha leállás, akkor nyaralás! Hogyan ne utazz el nyaralni? Pontosan úgy, ahogy én csináltam idén. Rövid összefoglaló következik.

Montenegró
Hegyek, szerpentin, tehenekre figyelmeztető táblák, és a közlekedési kultúra teljes hiánya.
Párommal, egy jó barátunkkal és az ő lányával rövid időre látogattuk meg ezt az országot; az erre szánt négy nap elég is volt arra, hogy megállapítsuk:
·         Legközelebb repülünk
·         Hosszabb időre megyünk
·         És csak gyalog elérhető helyeket látogatunk meg.

A nagyjából 800 km-es utat autóval tettük meg, reggel 6-kor indultunk Dunaújvárosból. A magyar határon a szerencsésebbek közé tartoztunk: „csak” 2 órát álltunk, ellentétben a másik határátkelővel, ahol ugyanabban az időben 6 óra sorbanállás várt volna ránk. Szerbián keresztül vitt az utunk, itt amíg lehetett, az autópályát használtuk, de egyszer az is elfogyott, majd körülbelül 400 km-en át tartó szerpentin következett. A szerpentinnel önmagában semmi gond nincs, de ilyen hosszan és ennyi idő alatt bárki képes megutálni. Szerencsére az utak jó minőségűek voltak, viszont egyéb viszonyok miatt 70 km/h-nál gyorsabban nemigen lehetett haladni. Úti célunkhoz, Ulcinj városához közeledve egyre nagyobb kocsisorokkal találkoztunk; a tengerparthoz közel a dugók szinte folyamatosak. Így esett, hogy 23:30-ra értünk a szállásra, ahol kis közjáték után elfoglalhattuk a szobánkat. Tudni kell, hogy jó barátunk mozgássérült, ami erősen leszűkítette azon szállodák számát, amelyek szóba jöhettek a foglaláskor. A biztonság kedvéért még foglalás előtt rákérdeztünk a szállásadónál, hogy biztosan megfelelő-e egy kerekesszékes embernek a szálloda. A helyszínen derült ki, hogy igencsak félreértettük egymást; egy első emeleti szobában helyeztek el minket, amivel semmi gond nem lett volna, ha lett volna lift, ahogy az a kiírásban szerepelt – de nem volt. Ezen kívül ott tudtuk meg, hogy ők azt szerették volna a tudtunkra adni, hogy csak az alsó szinten vannak mozgássérültek számára megfelelő szobák, ezek viszont foglaltak. Ehhez képest, amit az e-mailben sikerült leírniuk, az nagyjából azt jelentette, hogy nekik nincs kerekesszékük, és csak a fürdőszoba nem akadálymentesített, de erre tudnak megoldást találni. A megoldás végül az lett, hogy a személyzet két tagja az ott tartózkodás alatt igény szerint cipelte jó barátunkat a kerekesszékkel együtt a lépcsőn fel és le, illetve egy műanyag széket biztosítottak, amelyet a fürdőszobában el tudtunk helyezni.
A következő napot a tengerparton töltöttük; ekkor jártam először a tengernél, és talán nem meglepő módon sokkal jobban tetszett, mint az édesvizek. Én egyébként kissé víziszonyos vagyok, és nem szeretek élővízben fürödni, de a tengert ki kellett próbálni. A hullámoktól az egész izgalmasabbá válik, és tulajdonképpen nem is kell nagyon távolra bemenni, hogy a vízzel hűtsük magunkat: ki lehet feküdni a partra is, ahová a hullámok még éppen kiérnek.
S ha már újdonságok: Montenegróban ettem először kecskehúst. A szomszédos Albánia és a nagyobb muszlim közösségek miatt néhány étteremben egyáltalán nem szolgálnak fel sertéshúst, mindent marhából, vagy kecskéből készítenek. Ez utóbbihoz itthon még nem volt szerencsém, ezért gondoltam, kipróbálom, és abszolút pozitív élményem volt vele. Az íze nem hasonlít semmi másra, és azt is lehet érezni, hogy biztosan nem sertés és biztosan nem marha. Kipróbálhattam volna a tenger gyümölcseit is, ha már tengerparton vagyok, de ennyire merész nem voltam.
A hazaindulás előtti napon úgy döntöttünk, hogy megnézzük a szomszéd várost, Kotort, ami egy csodaszép öbölnek ad otthont. Ez reggel még jó ötletnek tűnt, egészen addig, amíg ki nem derült, hogy a 70 km-es út montenegrói viszonylatban teljesen mást jelent, mint Magyarországon. Itthon – attól függően, hogy az út autópálya, vagy éppen két eldugott település közti, kátyúkkal teli, 1,5 sávos út – ennyit nagyjából 1-1,5 óra alatt lehet megtenni, Montenegróban ugyanezt 3 óra alatt sikerült. Ebben persze nem csak az útviszonyok – ami változatlanul a szerpentint jelenti – játszottak közre, hanem a hatalmas dugó is, amilyet hétfő délelőtt 11 óra táján nem várna az ember. Az már csak hab volt a tortán, hogy az öböltől elég messze tudtunk parkolni, járda pedig közel s távol nem volt, így kénytelenek voltunk a kerekesszéket a forgalommal szemben, az úttesten tolni. A vár meglátogatását így végül fel is adtuk, maga a város is elég nagy csalódás volt, a napot pedig elvesztegetettnek éreztem.
Hazafelé kitértünk Dubrovnikba – a Trónok harca forgatási helyszínét régóta szerettem volna látni. Nagy csalódásomra azonban a csak végigrohantunk a váron; a bosnyák-horvát  határon három órát álltunk, későn érkeztünk, és nem sok időnk maradt nézelődni, ha még aznap haza akartunk érni Magyarországra. Mondanom sem kell, hogy ez nem sikerült, de azt leszámítva, hogy minden létező útépítésbe beleszaladtunk, nyugalmas utunk volt.
Összességében élveztem ezt a kis külföldi kiruccanást, de ahogy már fent is írtam, ilyen rövid időre nem szabad eljönni, mert semmire sincs normálisan idő; és ha én valamit utálok, az a rohanás.

Hernádvécse
A magyarországi nyaraláshoz két okból is ragaszkodtam: az egyik a Montenegróban eltöltött idő rövidsége, a másik pedig az, hogy cafeteriaként SZÉP kártyára kapok egy meghatározott összeget, amelyet csak belföldön lehet felhasználni. A hétköznapok nem jöhettek szóba, mivel párom dolgozott, és én is vállaltam helyettesítést abban a patikában, ahol gyakornok voltam, így a hosszú hétvégét szemeltük ki. Az én nagy álmom Parádsasvár, de sajnos idén nem jött össze, de az ehelyett választott Hotel VécseCity kárpótolt. Az odaúton nyilvánvalóvá vált, hogy a kanyargós utakért nemhogy Montenegróig nem kell elmenni, de az országot sem kell elhagyni: csak el kell látogatni Borsod megyébe. Sajnos a késői indulás miatt a szállásra is későn érkeztünk, ezért vacsora után már nem volt lehetőségünk programot szervezni. A másnap viszont annál több szervezést igényelt. Az idő rövidsége miatt (már megint) arra a napra kellett a tervezett programok nagy részét bezsúfolni. Az estét azzal töltöttük, hogy megnézzük, mely helyekre kaptunk kupont, ezek közül melyik érdekel minket, melyik hogy tart nyitva a hosszú hétvégén, illetve egymástól milyen távolságban helyezkednek el. Végül az alábbi sorrend alakult ki:
1.   Hollóháza, Porcelánmúzeum
2.   Füzéri vár
3.   Vizsoly, Mézmúzeum
4.   Vizsoly, Bibliamúzeum
5.   Regéci vár

A Porcelánmúzeum közvetlenül a gyár mellett helyezkedik el. A gyárlátogatás az ünnepek alatt szünetelt, így oda nem juthattunk be, de a herendi gyárban mindketten jártunk már, így a porcelánkészítés folyamata nagyjából ismerős volt. A múzeumban a történelemre helyezték a hangsúlyt; a kiállítás területe nem nagy, így azok sem unják meg, akik egyébként nem szeretnek múzeumba járni. Ezen kívül az alsó szinten az új kollekciókat is kiállították. Nem próbáltam meg felbecsülni a kiállított tárgyak értékét; a valósnál biztosan kisebb számot mondtam volna. Nagy örömömre a márkabolt is nyitva volt, ahol még több szépséget láthattam, és nem egy csodaszép teáskészletet kellett fájó szívvel ott hagyni.
A várakat is nagyon szeretem; egyfajta időutazásként élem meg, ha egy középkori várba lépek be. Ilyenkor elképzelem, milyen lehetett teljes valójában, amikor az emberek itt élték az életüket. Kicsit úgy is érzem magam, mint egy középkori hercegnő.  Ha viszont arra gondolok, hogy ezt a két várat hogyan lehet megközelíteni, ha ott éltem volna, biztos, hogy a lehető legritkább esetben teszem ki a lábam a várból! Egy kilométeres séta ugyan nem sok, de ha ezt felfelé haladva kell megtenni, igencsak lehet kapkodni a levegőt a végére. Sajnos én mindig is a hamar kifáradó típus voltam, ha sportoltam, ha nem, hogy miért, azt most nem részletezem, a megfelelő időben szentelek neki egy külön bejegyzést.
A Füzéri várat szépen felújították, a helyiségeket is ellátták némi kornak megfelelő berendezéssel. Az alsó és a felső vár között komolyabb szintkülönbség van; ha a kettő egykor egy épületet alkotott, amit elég valószínűnek tartok, akkor elég nagy lehetett. A Regéci vár ezzel szemben nagyon romos; úgy néz ki, mint amivel a feltárás óta nem foglalkoznak, vagy mint aminek a feltárása jelenleg is tart, ennek ellenére megvan a maga szépsége. Ha valaki megkérdezné, melyik tetszett jobban, nem tudnék dönteni.
A mézmúzeumról az érkezésünkkor hallottunk először, fel is kaptuk a fejünket rá, nem gondoltuk, hogy ilyen létezik. Láthattunk egy üvegfalú kaptárt, egy méhecskét virágporral, és megkóstoltunk egy sor különleges mézet. A belépőhöz ajándékba kaptunk egy-egy kis üveg tetszőleges mézet, és ezeken kívül is hoztunk még. Mint megtudtam, a termelőnek webshopja is van; karácsonyra a karácsonyi mézből biztosan fogok rendelni.
S ha már Vizsoly, akkor vizsolyi Biblia. Én magam keresztény is csak papíron vagyok (megkereszteltek, de nem gyakorlom, a természeti vallások közelebb állnak hozzám); inkább azért akartam megnézni, mert az említettektől függetlenül az alapműveltség része, hogy tudjunk ennek a létezéséről és a jelentőségéről, valamint számomra nyelvtörténeti szempontból volt érdekes. Az 1500-as évek magyar nyelve nagyon távolinak tűnik, főleg írásban. A k helyett írt c, a v és w használata az u helyett (ami, amennyire láttam, nem is volt egységes), és még sok más, amit nem jegyeztem meg. A múzeumban arra is lehetőség volt, hogy a vizsolyi Biblia első oldalát a korabeli technikával kinyomtassuk – a rend kedvéért ezt meg is tettük.  Képzelem, milyen nehéz dolguk lehetett anno, mire az összes oldalt kinyomtatták így – s ha a nyomtatáskor derült ki, hogy a betűket rosszul helyezték el, kezdhették elölről. Mennyivel egyszerűbb ma már ez is!
20-ára hagytuk a sátoraljaújhelyi kalandpark meglátogatását. Itt kombinált jegyet vettünk, amely tartalmazott egy csúszást bobbal, egy kört a libegőn, egy csúszást hófánkkal és egy kalandtúrát egy tetszőleges kötélpályán. Szerintem nem kell mondanom, hogy estére, de főleg másnap reggelre olyan izmaim is fájtak, amik nem is léteznek. Rég jártam már kalandparkban, pedig szeretem, de az elmúlt években olyan helyeken nyaraltunk, ahol nem volt.
Erre a nyaralásra is érvényes az, hogy ilyen rövid időre nem szabad jönni; a hétfői napunk nagyon zsúfolt volt, és Kassára, valamit Boldogkő várába nem jutottunk el.
A jövő évi szabályok:
·         Egy hely, vagy csak külföld, vagy csak belföld
·         5-7 egybefüggő nap
·         Kevésbé zsúfolt program
·         És szeretnék esténként olvasni, mert egész leállás alatt nem sikerült!

Végezetül mutatok egy képet, amely Regéc várában készült; a sok vállalhatatlan fotó mellett azért van ez az egy, amely megérdemli, hogy megosszam.


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése