Ismét olvasmányélményekkel jelentkezem!
Az elmúlt hetekben igencsak
rákapcsoltam az olvasásra; ennek egyik oka már megint egy
kihívás volt, amelyet a Molyon találtam. A címe: Nothing lasts forever. Well, I
do. A teljesítéshez két könyvet kellett elolvasni, az egyiknek olyannak kellett
lennie, amelynek meghal a főszereplője, a másiknak pedig bármilyen formában
kellett megjelenítenie a halált. Nem túl vidám téma, sőt, az első feltétel elég
kemény spoilerezés, de tetszett a kihívás, ezért jelentkeztem rá. A baj csak az
volt, hogy egy héttel a kihívás vége előtt találtam rá, így olyan könyveket
kellett keresnem, amelyeket ez idő alatt biztosan be tudok fejezni.
Így történt, hogy elzarándokoltam
a könyvtárba, és azzal a (számára is meglepő) kérdéssel fordultam a könyvtáros
hölgyhöz, hogy legyen kedves a fenti kritériumoknak megfelelő műveket ajánlani.
Ezen kívül felkerestem a másik jó barátomat, a Google-t is. Végül a
következőket vettem ki:
· John
Green – Csillagainkban a hiba
· Patrick
Süskind – A parfüm – egy gyilkos története
· Danielle
Steel – Hullócsillagom
· Mihail
Solohov – Emberi sors
· Szabó
Magda – Az ajtó
· Janet
Evanovich – Két ravatal
A kihívást a rövid idő ellenére
duplán sikerült teljesíteni. A megadott idő alatt a lista első két kötetét
olvastam el, plusz megtoldottam A ragyogással és a Holdgyermekkel. Utóbbiról
nemrég írtam kritikát, itt olvasható.
A listában következő két művet a
kihívás lezárulta után olvastam, Az ajtó olvasása folyamatban van, a Két
ravatal pedig a soron következő lesz, amely egy másik kihíváshoz megfelelő
lesz.
Mivel rövid idő alatt, feszített
tempóban olvastam őket, esélyem sem volt arra, hogy mindegyikről külön, hosszú
értékelést írjak, ezért döntöttem úgy, hogy egy bejegyzésben, tömörebben fejtem
ki róluk a véleményemet, illetve az sem utolsó szempont, hogy nem akartam egy
nap alatt négy bejegyzéssel elárasztani sem a blogot, sem a facebook
idővonalát. Igyekszem a legkevésbé érzékeltetni, hogy melyik mű melyik
feltételnek felel(t) meg.
John Green – Csillagainkban a
hiba

Sokat emlegetett történetről van
szó, talán nem is a könyv, hanem a belőle készült film miatt. Két rákos fiatalt
ismerhetünk meg, akik egy csoportterápián találkoznak, és lassanként szerelem
szövődik közöttük. Mégsem ezt helyezik a középpontba, hanem a főszereplő
törekvését arra, hogy megtudja, hogy végződik a kedvenc könyve. A szerelmi
szálat én mellékesnek éreztem, szerintem érdemben nem ad hozzá sokkal többet,
mintha csak barátok maradtak volna. Talán csak azt villantja meg, hogy a
szerelem és a párkapcsolat mindenkinek jár, és nem kell (vagy nem szabad), hogy
egy betegség ennek akadálya legyen. Többen furcsállták, hogy ezt olvasom; talán
romantikusra vágytam, hogy ilyen nyálas valamihez nyúltam? Tulajdonképpen, ha a
kihívás miatt nem ajánlják, eszembe sem jutott volna elolvasni.
Pozitív csalódás volt.
Tinédzserek szemszögéből megírt, aranyos és egyben szomorú történet; a
várakozásokkal ellentétben egyáltalán nem nyálas, csöpögős, sőt még a
romantikus címkét sem akasztanám rá. Humorral viszont annál inkább
találkozhatunk; fekete humorral, amellyel ezek a betegek, vagy valamely testi
fogyatékkal élő emberek élnek azért, hogy ne vagy kevésbé legyen úrrá rajtuk az
elkeseredettség, a depresszió az állapotuk miatt. A humor e fajtáját a való
életből is ismerem, és elképzelésem szerint a szerző is, annyira találó és
annyira hiteles, ahogy megtűzdelte vele a történetet.
Hogy a filmet megnézem-e, még nem
döntöttem el.
Patrick Süskind – A parfüm – egy
gyilkos története

A parfüm azok közé a könyvek közé
tartozik, amelyek filmadaptációjával korábban ismerkedtem meg, mint magával a
könyvvel. Sajnos vagy nem sajnos, ez valamelyest befolyásolta is az
olvasmányélményt.
A történet egy különleges
szaglással megáldott, ám saját szaggal nem rendelkező fiatalemberről szól, aki
a parfümkészítés fortélyait kitanulva, tudományát arra igyekszik felhasználni,
hogy a saját szagát alkossa meg, amellyel az egész világot meghódíthatja, és
ezáltal helyet biztosít neki a társadalomban. (Eltérés a filmtől: a filmben egy
legendás parfüm legendás 13. összetevőjét keresi – a maga nemében mindkettő
érdekes, a filmes megoldás talán eladhatóbb.)
A főszereplőt a szerző
visszataszító emberként írja le, többször úgy éreztem olvasás közben, mintha ő
maga is undorodna tőle. Rám viszont ez nem volt hatással, amit a filmélménynek
tudtam be; nekem a főszereplő ott kimondottan szimpatikus volt.
Nagyszerű példát láthatunk arra,
hogy mi történik, ha az ember a jelleméből adódóan rosszra használja fel
rendkívüli képességét. Grenouille esetében a legfőbb szerepet
eredendő romlottsága játszotta, ehhez társult a társadalomból való kivetettség,
és az alapvető normák ismeretének hiánya, illetve figyelmen kívül hagyása.
A történet végét nem árulom el,
annyit viszont igen, hogy ez az egy nem tetszett benne. Az író stílusa viszont
annál inkább; ahogy a szagok leírása rendkívül jól sikerült, szinte éreztem a
virágillatot, és a város bűzét is. A saját parfümjeimre is más szemmel tekintek
azóta.
Danielle Steel – Hullócsillagom

Ez volt a másik, amin a környezetemben
élők meglepődtek. Hogy én valaha Danielle Steel olvassak? Magam sem gondoltam
volna soha. Mikre nem veszi rá az embert egy kihívás! Persze, azt a véleményt
még mindig tartom, hogy ha valamit nem ismerek, akkor nem illik ítélkezni. Az
írónőről nem is tudtam sokat, csak annyit, hogy romantikus könyveket ír, sok
regénye jelent meg, és nagy számban fogynak. A téma sosem volt a kedvencem,
ezért nem is éreztem különösebb igényt arra, hogy megismerjek akár egy vékony
szeletet is DS munkásságából. A Hullócsillagom viszont más – ez egy igaz
történet, amely az írónő egyik fiáról szól.
A könyv megírásának célja az
írónő saját bevallása alapján az volt, hogy segítséget nyújtson más mániás
depresszióban szenvedő embereknek, vagy azok hozzátartozóinak. Így szeretné
felhívni a figyelmet ennek a betegségnek a súlyosságára, és arra is, hogy a
mentális betegségeket komolyan kell venni.
Nick Trainán már egész kisgyermek korában megmutatkoztak
az első tünetek, majd ezek az idő előrehaladtával egyre súlyosabbakká váltak.
Szétszórtság, abnormálisan felgyorsult életvitel, hangulatingadozások,
dühkitörések, magatartásproblémák, tanulási nehézségek, valamint a levertség,
az életerő és mindenféle motiváció hiánya, alkohol- és kábítószerfogyasztás.
Tanulmányaimból kifolyólag
valamennyire ismerem a mániás depressziót (más néven bipoláris zavart);
találkoztam vele elméletben is, és volt alkalmam találkozni, beszélgetni is
ilyen betegekkel, a könyv így újat nem igazán mondott a témában. Arra
mindenképp jó volt, hogy ilyen fiatal valakiről is olvastam, mivel azok a
betegek, akikkel találkoztam, mind felnőttek voltak.
Ha viszont nem tudtam volna, hogy
igaz történetet olvasok, azt mondanám, hogy néhány részt tekintve az írónőnek
kicsit élénk a fantáziája. 13 évesen szex meg kábítószerek, ráadásul
rendszeresen? Bármennyire is tudom az eszemmel, hogy ezek ma is létező dolgok,
mégis furcsán hat. Mintha Nick végig, az összes cselekedetében
két évvel idősebb lett volna a valódi koránál, mintha az írónő nem jól
emlékezne, mit hány évesen csinált a fia. Mégis, a naplóiból vett idézetek is
őt igazolják. Nincs jogom tehát kételkedni.
Nagy tisztelet jár Danielle
Steelnek azért, hogy képes volt mindezt megírni. Nem lehetett könnyű a
történteket átélni frissen, majd a könyv írásakor még egyszer. Egyetlen dolog
van, amit még mindig nem értek: ha az írónő saját pszichiátere (vagy
pszichológusa – egyszer így hívja, egyszer úgy) az elmesélések alapján azt
mondta, hogy Nick akár mániás depresszióban is szenvedhet,
miért nem hozzá vitte el rögtön? Miért kellett a különböző orvosokat,
kórházakat, táborokat végigjárni?
Amiért mégis nagyon lehúztam a
molyos értékelést: az írói stílus. Rengeteg az ismétlés; ha minden csak egyszer
lenne leírva, a könyv a harmadrészével rövidebb lenne. Néha nem tudtam
eldönteni, hogy azért ír le mindent pár oldallal később még egyszer, vagy
sokadszor, mert a) hülyének néz, b) elfelejtette, hogy ezt már mondta, c)
mindig minden művében ismétli magát, vagy d) nem akarta ennyiszer ismételni
önmagát, de a szerkesztő benne hagyta, hogy látszódjon, mennyire felkavarta az
írónőt a sok emlék.
Az ismétlések között is a
legzavaróbb az volt, amikor arról írt, hogy Nick mellett a
másik nyolc gyerekre is gondolnia kellett, mert őket is szerette. Egy-két
említés még egy dolog. De amikor minden problémánál megjelenik ez a mondat,
felmerül bennem, hogy nekem, mint olvasónak, vagy saját magának akarja
bizonygatni a leírtakat. Nyilvánvaló az írásból, hogy Nick volt
a kedvence. Az is egyértelmű, hogy egy problémás gyerek jóval több figyelmet
igényel. Nem kell ezt ragozni, főleg nem ennyiszer.
Ahogy egy minta nem minta, és egy
mérés nem mérés, úgy egy könyv alapján sem lehet ítéletet mondani egy íróról.
Mindazonáltal, nem hiszem, hogy valaha valami mást is el fogok olvasni Danielle
Steeltől.
Mihail Solohov – Emberi sors

Utolsóként nagyon röviden egy
novelláskötetről teszek említést. Tíz novella szerepel benne, melyek döntően a
kozák nép és a szovjethatalom II. világháború körüli viszonyát mutatják be.
Nehéz, fájdalmas témákat boncolgat, olvasni mégis könnyű. Legjobban az Idegen
vér és az Emberi sors című elbeszélések tetszettek,
de mindegyik nagyon jól bemutatja az egyszerű emberek életét és gondolkodását
abban a világban. Remek példa ez a kötet arra, hogy miért szeretem az orosz
szerzőket.
A fenti vélemények zanzásított
változatai olvashatók a Molyon is. Idővel jelentkezem majd a maradék két könyv
értékelésével is, ha külön nem is, akkor a mostanihoz hasonlóan. Ha bárkinek
bármelyikhez sikerült kedvet csinálnom, vagy esetleg már olvasta is, szívesen
megismerném a véleményét.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése