Ezt a kötetet azért szorítottam be még vasárnap estére, hogy én is átvehessem az 1000 elolvasott oldalért járó kitüntetést. Nem, ez tényleg nem normális dolog.
Kiadó: Magvető
Kiadás éve: 2019
Oldalszám: 126
Az olvasás ideje: 2021. január 17.
A fülszöveg:
„„Minden lakás másik történet” – mondja Tóth Krisztina novellájának elbeszélője, miközben saját egykori otthonát keresi. Mindegyik lakás emlékezteti rá valamennyire, de egyik sem lehet
ugyanaz. Minden boldogtalan lakás a maga módján az. Ilyenek a könyv katartikus
történetei is, amelyek a korábbi műveknél élesebben mutatják meg a hatalmi
elnyomás törésvonalait, az alárendeltség, a kirekesztettség stigmáit, az
erőszak állomásait. Rendszerint névtelen hősei ismerősek, mellettünk toporognak
a liftben, mögöttünk loholnak a lépcsőházban. Felfigyelünk rájuk, ők pedig
elkezdenek beszélni: egykor volt otthonokról, bizarr találkozásokról, évtizedes
talányokról, kapcsolatokat szétfeszítő titkokról. Hogy egy lerobbant autó, egy
rossz pillanatban megtett mozdulat, egy elveszettnek hitt táska, egy véletlen
megváltoztat mindent. Pontosabban: megváltozott már minden, de csak most
vesszük észre. A Fehér farkas olvasója is ezt kezdi érezni. Mások életébe
pillantunk be, de a szövegek tükrében magunkra, a bennünk élő idegenre is
ráismerünk.”
A borító:
Ez
nem igazán tetszik; sajnos akárhányszor, akármilyen meredt szemmel néztem, nem
sikerült kivennem, mit ábrázol, illetve melyik novellához kapcsolódhat. Cserébe
szép fényes fekete.
Így tetszett:
Nem
lenne célszerű az összes novellát egyesével értékelni, ezért inkább egyben
nézem a kötetet. Nem olvastam még Tóth Krisztinától, nem ismerem a munkásságát,
de örülök, hogy most találkoztam vele. Maradandó élmény volt.
Rövid, tömör novellákat kapunk, a legtöbbnek se felvezetése, se konkrét vége
nincs – mint amikor a vonaton, utazás közben beszélgetésbe elegyedünk a velünk
szemben ülővel. Arra a kis időre, amíg együtt utazunk, bepillantunk az életébe,
de se azt nem tudjuk, hogy addig mi történt vele, se azt, hogy azután mi fog,
hogy leszálltunk a vonatról. Ilyen érzésem volt a novellákkal kapcsolatban – de
ez jó.
Közelinek, valóságosnak éreztem a novellákat, a szereplőit, az eseményeket.
Mindegyik olyan cselekményt mutat be, ami bármikor, bármelyikünkkel, vagy
bármelyik ismerősünkkel megeshet, vagy akár már meg is történt. Sokan titkolnak
olyan sztorikat, mint A lány, aki nem
törölte le az apját, vagy éppen a Hinta
főhősnője, ugyanígy sok ember érezhet hasonlót, mint a férfi a Nyári gumi című novellában, és rákos
ismerőse is sajnos szinte mindenkinek van (A
bal oldali szék).
Azt mondhatom, hogy szinte az összes novella tetszett, a fent említetteken
kívül közel áll hozzám a Fehér farkas,
a Sárga flakon és a Visszajönnek a gólyák is. Ez utóbbi,
illetve a Borjú tette a legnagyobb
hatást rám, ezek voltak a legmegrázóbbak.
A legkevésbé A tükör nyerte el a
tetszésemet.
Mind tökéletesen bemutatják az egyén és a társadalom problémáját is; arcul
csap minket korunk valósága. Szimbolikát nem véltem felfedezni egyik novellában
sem, sokkal konkrétabbak és direktebbek annál, semmint hogy ilyesmivel kelljen
dolgozni.
Komorabb napjaimon biztosan előveszem még ezeket a történeteket, és jó
szívvel ajánlom mindenkinek, aki szívesen ismerkedne a magyar kortárs
irodalommal. Ennél a könyvnél jöttem rá ismét, hogy igenis érdemes.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése